Monday, September 28, 2009

Nilai Satu Perjuangan


Oleh http://malaysia-instinct.com
Sudah agak lama penulis teringin menulis mengenai perkara ini dengan merujuk kepada satu kes yang khusus.
Ia mengenai kisah perjuangan pemimpin kesatuan yang masih muda di syarikat akhbar Utusan Melayu (M) Berhad, iaitu syarikat penerbit akhbar Utusan Malaysia.
Sebelum ini, Pengerusi National Union Of Journalist (NUJ) Utusan, Amran Ahmad, diberhentikan daripada tugasnya berkuat-kuasa serta merta.
Betapa zalimnya tindakan segelintir pentadbir di syarikat itu membuang kerja Pengerusi NUJ berkenaan kerana ia dilakukan dalam bulan Ramadan yang penuh kemuliaan dan keberkatan.
Kalau sudah terlalu lama bergelumang dengan rezeki yang tidak diketahui puncanya menyebabkan orang seperti GED syarikat itu, Nasir Ali menjadi buta erti kemuliaan dalam Islam.
Begitu terdesak Nasir Ali dan beberapa kawan-kawannya untuk membuang Amran sehinggakan ia dilakukan tanpa ada pertimbangan kemanusiaan langsung.
Apa yang menyebabkan juak-juak Utusan Melayu itu begitu ketakutan hingga sanggup mengunakan apa sahaja alasan untuk membuang pempinan kesatuan mereka?
Alasannya yang digunakan mudah sahaja, Amran dikatakan telah merosakkan 'nama baik' syarikat apabila membuat kenyataan kepada Malaysiakini.com selepas membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai pembelian sebuah tiang gol pada nilai RM160, 000.
Namun, masuk akalkah harga itu?
Bimbang dan gelabah kuda dengan keberanian dan tindakan radikal seorang pemimpin kesatuan (pemimpin sebelum ini ramai yang menjual rakan-rakan sahaja di Utusan Melayu), maka juak-juak tertentu mengambil tindakan luar duga.
Walaupun mengadakan siasatan dalaman (DI), maklumat yang diterima penulis mengenai perjalanan siasatan itu agak menggangu fikiran.
Antaranya ialah syarikat mendakwa saudara Amran membuat kenyataan kepada Malaysiakini.com sebagai wartawan gred 4, sedangkan dengan begitu terang dan nyata disebutkan Amran selaku Pengerusi NUJ.
Amran pula hanya meminta SPRM menyiasat dakwaan itu, bagaimana ia dikira satu penghinaan?
Lebih menarik ialah semasa DI, Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan, Tan Sri Hashim Makaruddin memberitahu, apa yang dibuat Amran itu tidak salah, cuma tidak sepatutnya dilakukan.
Bayangkan, orang no 1 syarikat, seorang Pengerusi Eksekutif iaitu pengerusi yang berkuasa, bukannya pengerusi yang bertindak sebagai patung, sendiri menyatakan saudara Amran tidak melakukan salah.
Jadi apa kesnya? Bukankah dakwaan lemah itu sudah sepatutnya ditamatkan selepas kenyataan pengerusi berkenaan.
Tetapi tidak, DI tetap diteruskan dan selepas 4 pertemuan, kesalahan diputuskan dalam masa setengah jam sahaja.
Tempoh masa diambil bagi memutuskan bersalah bermakna DI yang dijalankan telah diaturkan sebagai satu drama bersiri yang tujuan sebenarnya untuk membuang saudara Amran.
Mengapa begitu terdesak? Tidakkah ia layak dipersoalkan.
Utusan memiliki pengiklan yang begitu ramai, tetapi saban tahun mengumumkan ia rugi.
Apa yang sedang berlaku dalam institusi yang menjaga kepentingan Melayu di negara ini?
Kerana satu atau manusia rakus di syarikat itu, ratusan pekerjanya menderita kini.
Sayangnya ia amat sekali mencemar nama Utusan dan lebih malang, nama baik UMNO sebagai pemegang saham utama syarikat itu juga terpalit dalam isu ini.
Selama ini UMNO banyak membantu Utusan cuma masalahnya bantuan diberikan tanpa ada seliaan yang banyak, akibatnya pendapatan syarikat mengalir ke tangan-tangan tertentu sahaja di syarikat berkenaan.
Pekerjanya menderita. Datang seorang pemimpin kesatuan yang berani, juak-juak tertentu menjadi gelabah kuda dan sanggup membuat apa sahaja untuk menyelamatkan diri sendiri.
Kebimbangan yang melanda menyebabkan mereka melakukan perkara yang zalim.
Mereka ini sebenarnya sedang memusnahkan Utusan dan menjatuhkan nama baik UMNO.
Lebih menyakitkan hati ialah SPRM sehingga kini tidak menyiasat pun laporan Amran itu.
Itu satu lagi hal...kenapa tidak mahu siasat?
Apa pun, itulah perjuangan yang perlu dibayar saudara Amran dalam menyelamatkan Utusan.
Pelbagai label negatif diberikan kepada dirinya dan kemudian dia dibuang kerja dalam bulan puasa.
Terlintas di fikiran penulis, apakah dua anak yang masih kecil memakai baju baru raya ni?
Apakah ibunya yang tua boleh menerima apa yang berlaku?
Apakah raya aidilfitri ada makna untuk keluarganya tahun ini?
Mungkin kita boleh bergembira, tetapi ada insan yang menjawab untuk satu nilai perjuangan

No comments:

Post a Comment